zondag 19 april 2009

Kan ik een betalingsbewijsje krijgen?

Het moest er van komen, mijn eerste boete in Siem Reap is een feit. Hoewel ze hier de buitenlanders nogal gerust laten (niet zoals in Phnom Penh waar elke reden goed is om 5 tot 20 dollar te vragen aan elke passerende Barang) was er de laatste tijd verscherpte controle op helmdracht, op verplichte spiegels,...
Tijdens ons tripje in Koh Chang om Khmer New Year te ontvluchten, had mijn meegepakte helm het begeven en ik had hem dan ook daar gelaten. Op mijn eerste (hmmm, oke, niet helemaal...) ritje zonder helm in Cambodja werd ik dan ook tegen gehouden. Nu zou ik kunnen zaniken over hoe oneerlijk het is,... Maar als meneer politie je één dollar boete geeft, wat doe je dan?!
Je vraagt een betalingsbewijsje want je weet dat het maar 3000 Riel mag zijn (4000 Riel= 1$).

De reden hiervoor is dat anders dit geld rechtstreeks in de zakken van de (weliswaar onderbetaalde) politiemensen gaat. En om corruptie tegen te gaan ...
Hun reactie was dan weer om terug moeilijk te gaan doen en mij mijn rijbewijs en eigendomsbewijs van de moto te vragen. Dat rijbewijs had ik mee, weliswaar vervallen. Maar dat eigendomsbewijs niet. Ondertussen was er echter een Khmer met de helm op zijn schoot langs gereden en moest hij alle moeite doen om die tegen te houden. Ik ben dus stillekes en braaf naar de andere agent gelopen en heb mijn boete betaald. Alles met de glimlach, aangezien zij beleefd en joviaal bleven en de 10-tallen Khmer rondom mij er veel plezier in hadden om een Barang op het boekje te zien gaan. 
En morgen dus op zoek naar een nieuwe helm.

Geen opmerkingen: