zaterdag 15 november 2008

4 miljoen mensen en 424 boten!!

Jawel, het waterfestival is weer achter de rug. Nadat we vorig jaar in Siem reap de kleine versie hiervan hebben mee gemaakt, was het dit jaar de beurt aan zijn grote broer, het enige echte waterfestival in Phnom Penh. En nadat ik vorig jaar een reportage had gemaakt in Siem Reap, dit jaar dus in Phnomn Penh. Alleen, er zouden waarschijnlijk wel tientallen profesionnele fotografen rond lopen en nog veel meer amateurs, dus het sleutelwoord was: een andere invalshoek. 
En daarom was ik dus al enkele weken op voorhand naar Kompong Phluk gegaan om het hele verloop van dit drijvend dorp en zijn tocht naar/en deelname aan "Bon Om Tuk" in Phnom Penh.

Alle ceremonies heb ik mee gemaakt en daarmee een behoorlijk unieke kijk gekregen op hoe belangrijk dit festival is voor Cambodjanen. Het was ook een kijk op de religieuze en andere gebruiken op het platteland. Kompong Phluk was de vorige jaren eerste geworden in zijn categorie en heeft dat ook dit jaar weer gedaan. De juiste categorieen en het systeem snap ik nog niet helemaal en geen enkele Khmer ook niet, maar dat deert hen niet. Het is een drie daags volksfeest waar 4 miljoen mensen op afkomen, 424 boten aan deelnemen, 250 000 gratis condooms worden uitgedeeld en vele mensen voor het eerst uit hun dorpje met 40 inwoners komen. Wat het voor hen nog veel overweldigender maakt dan voor ons. 

Ik ben als enige Barang -of buitenlander- in een van de raceboten mee gevaren, ik ben zelfs een tweede keer mee geweest om aan het einde de officiele ereronde te varen samen met de ander +/- 50 winnende boten. Ik heb mee de koning gesaluteerd en de aanwezige Khmer hebben hard gelachen met die grote Barang die uit de toon viel in dat lange maar smalle bootje. 
Soit, het was onvergetelijk. De foto's worden nog geselecteerd en hopelijk verkocht, er moet geld op de plank komen. Maar hier al enkele bewijsfoto's ;-)

De volledige reportage komt binnenkort online in lager resolutie.

Geen opmerkingen: