zondag 30 november 2008

DiscoParty en meer

3 weken na datum en na eindeloos veel beloftes aan stef dat ik eindelijk eens ‘ne keer een blog zou schrijven, heb ik me dan toch maar aan het zwembad geinstalleerd in een zalige 27 graden (ze noemen dat koud seizoen hier). Ik zal beginnen met onze uitstap van een kleine week, zo'n 3 weken geleden naar phnom penh, voor het waterfestival, voorafgegaan door Carla en Veerles disco party.

Zoals de meesten onder jullie weten zijn we principieel tegen discoparty’s, en nog principieler als er nog eens een dresscode aan verbonden is. Maar voor ons Carla en Veerle in PP maakten we graag een uitzondering en zijn we gedurende de week ervoor elke avond gaan shoppen in Siem Reap en heb ik ongeveer alle kitscherige khmer kleren gepast die ook maar enigszins een klein beetje in de buurt van disco kitch kwam. Aan discozonnebrillen uiteraard geen gebrek.
Maar aangezien de lokale kledingmarkt op maatje 32 van kindvrouwen is afgestemd, zijn we dan toch maar naar PP vertrokken zonder een outfit. PP is gelukkig een paar grote overdekte markten rijk met een overvloed aan kitschkleren waar ze in Siem Reap enkel maar van kunnen dromen. Nadat stef zich voorzien had van een outfit volgens de definitie van een 70’s disco rollerboy, vonden we een kraampje met glitterjurken om van te verblinden. Onder luid gegibber van de khmer girls de meest disco-achtige, met punten in verschillende lengtes van onder, gepast en gekocht voor slechts 8 dollar. Hieronder onze voorbereiding in onze hotelkamer: disco rollerboy stef en discoqueen
Nadia Glitter.Bulleted List

De glitters zijn we een week lang blijven terugvinden op mezelf, op stef, en op alles wat we aangeraakt hadden. De Party zelf was fun, veel pruiken veel booze, veel hapjes en leuk gezelschap. En uiteraard te veel discomuziek. De voorbereide discoplaylist is minstens 3 keer volledig afgespeeld.

Over het waterfeest heb ik niet meer veel aan te vullen, alleen dat Stef de tijd van zijn leven had in het hart van het festival (zie vorige post). Mijn festivalervaring is eerder beperkt gebleven tot wat chillen aan het Blue Lime zwembad, aperitieven met de Vlaamse (en een zwitserse) vrienden in de grote stad, wat tussen het volk rondschoffelen en grote attractie zijn voor de 4miljoen plattelandsmensen die in PP waren voor het waterfestival en die zich vooral vergaapten aan toeristen, en de prachtig verlichte Khmer Style boten te bewonderen vanop Veerle haar balkon met zicht op de rivier. Maar het was dan ook een weekske vakantie voor mij...

Vorige week zondag zijn we na 3 pogingen eindelijk eens op uitstap naar Phnom Kulen geweest (je moet er namelijk voor half 11 de ticketloketten voor de tempels passeren anders laten ze je niet meer naar Phnom Kulen rijden, zo'n twee uur van Siem Reap) Phnom Kulen is, zoals het woord zegt (Phnom betekent 'Berg') een berg, en een Angkor site en (Ex)-Khmer Rouge terrein. De haakjes omdat er geruchten zijn dat de ticketopbrengsten nog steeds in Khmer Rouge-zakken terecht komen. Er zijn 1 000 linga’s (stenen penissen) in de rivierbedding te bewonderen, vruchtbaarheidsymbolen waar we dan over gewandeld zijn, je weet maar nooit of dit misschien ooit van past komt ;-)
We hadden alletwee ons zwemgerief mee om een frisse duik te nemen in de watervalpoel (zie foto beneden waar het ligt te lonken), maar daar zijn we omwille van mijn eeuwige onhandigheid niet geraakt. De rotsen die we moesten overklimmen, waren net iets te glibberig voor mijn teenslippers, en een flink gat in mijn knie en een geschaafd scheenbeen zijn er de bewijzen van, maar zeer bewust niet op foto...

Op de terugweg nog eventjes de gratis-na-5pm-toegang van Angkor Wat meegepikt, en - weliswaar aan de achterkant - helemaal met de brommer tot aan de ingang van de tempel mogen rijden. Terwijl wij ons vermaakten in de tempel, vermaakten apen zich met onze brommer. Spiegels op 'ne brommer dat hadden ze nog nooit gezien precies (en aangezien Khmer hun brommerspiegels in de badkamer zetten, dus ook niet verwonderlijk).

Afgelopen week stonden de avondlijke uitstappen, vooral voor stef, in het teken van het jaarlijkse fotofestival met projecties en tentoonstellingen, op verschillende artyfarty plekken in ons stadje. Ik had nog een bezoek van VVOB’s raad van beheer op het programma staan, avondenterainement voor de Belgische delegatie inbegrepen, met een fotofestival Party vrijdagavond in het FCC. En dat was het dan weer, de hoogtepunten van ons Cambodjaans leventje van de laatste weken, dus jullie zien, zoveel valt hier niet te beleven ;-) Met een beetje geluk mogen we volgende week een weekje naar Bangkok met de VVOB’ers voor een UNESCO conferentie, maar met de toestanden daar, ziet het ernaar uit dat dit 'feest' afgelast (of misschien uitgesteld) gaat worden!

Groetjes
Nadia

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Jullie zouden beter zwijgen over feestjes en vluchten, in een land waarvan iedereen weet dat NGO zijn voor 95% dient om een gemakkelijk leventje van goedkope drugs en sex te laten bekostigen, tussen de "me no speak, but me teach english"-leraars.

Nadia en Stef in Cambodja zei

Aan de anoniemeling die alles denkt te weten over Cambodja, maar het hier precies moest doen met goedkope sex: wij hebben het tenminste gratis.
Jouw belachelijke veralgemeningen kunnen niet anders dan een uiting zijn van een gigantische domheid. Is elke Vlaming soms een Vlaams blokker en elke Moslim een terrorist? Als je ook dat denkt, dan weten we genoeg.
En, wie ben jij trouwens dat je durft te zeggen dat we moeten zwijgen over onze weekend activiteiten, na een werkweek van meer dan 40 uren? Je mag ze gerust optellen al onze feestjes van afgelopen anderhalf jaar, ze staan allemaal op de blog. Het zullen er meer dan 5 geweest zijn. En als jij er in Belgie minder doet, kan je niet anders dan een ongelofelijke saaie kloot zijn.

Anoniem zei

Als een van de trouwste bloglezers voel ik me toch geroepen om weer eens een postje te placeren. Vooral omdat de fakkel dreigt overgenomen te worden door gefrustreerde zielepoten!
Nadia & Stef: doe zo voort!
Zielige poot: piss off & get a life!

nellie

Anoniem zei

leuke site,
t'zou zonde zijn om ermee te stoppen.

groeten
uit het zonnige Vaanderen
en
Een warm en boeiend 2009

Bart

Anoniem zei

Merci voor de steunbetuigingen ;-) en spijtig dat er mensen zijn die te stom zijn om het verschil te kunnen zien tussen een persoonlijke blog en werkgerelateerde blog. Deze blog dient om onze vrienden en familie wat te laten mee volgen wat we hier allemaal mee maken en als we andere mensen kunnen entertainen of doen wegdromen, fijn.
Voor de anderen, ga de gazetten wat stalken met uw gezever.

Anoniem zei

De bovenste reactie was van mij, en ik heb mij verkeerd uitgedrukt waarvoor mijn excuses (ik had enkel de laatste paragraaf gelezen, dus het was sowieso fout om te reageren).

Mijn kritiek was trouwens niet persoonlijk op jullie gericht, en enkel bedoeld op de vliegtuigtickets die Unesco weggeeft voor een "feest" (terwijl dat geld beter kan worden gebruikt), maar ook dat had ik te snel gelezen.
En nee, ik weet ook niet alles van Cambodja, integendeel. Maar ik heb er wel lang genoeg verbleven en zaken gezien waardoor ik niet meer zo NGO-friendly ben. Vooral in Phnom Penh dan, waar ik eigenlijk geen enkele Engelse leraar ben tegengekomen, met de normale morele normen die je van zo iemand zou mogen verwachten. In mijn boosheid heb ik van 5% dan maar 95% gemaakt, verwijzend naar deze NGO's die misbruik maken van hun status. Dit was inderdaad net zo fout als wanneer ik zou zeggen dat alle Moslims terroristen zijn.

Nu ik ook de rest van de blog eens heb gelezen, moet ik bekennen dat het gewoon een hele domme reactie van mij was, en zie ik dat jullie het echt wel goed doen.
Mea culpa, ik zat er totaal naast! k Had een slechte dag...

Dus prettige feesten, en verwijder dit hier maar.