dinsdag 23 december 2008

DEEL 3 - Mototrip to the lost temples

Waar was ik ook al weer? Jep, net bezig met mijn hangmat uit te rollen terwijl het al snel donker werd. 6u s'avonds en in de bush is letterlijk niks meer te doen dan, tenzij je kickt op nachtwandelingen in een jungle waar nog wel eens mijnen zouden kunnen liggen. Ik niet dus en aangezien we niets hadden om te eten noch om te drinken, ga je dus dadelijk in de hangmat liggen (met ingebouwd muskietennet) om tenminste die malaria muggen te snel af te zijn. Echt comfortabel is zo'n hangmat ook al niet, dus veel geslapen werd er niet. Heel de nacht dan maar blijven luisteren naar de bush-geluiden: van geritsel onder mijn hangmat tot iets wat op een roepende gier leek tot een vreemd geklapper in de ochtend. Dat bleken dan de tanden van Scott te zijn, die bibberend van de kou in zijn hangmat lag. Verder wel een mooie nacht met een fantastische sterrenhemel.


s' morgens dan opgestaan met het krieken van de dag om zo ver mogelijk te geraken voor de zon hoog stond en het dus ook weer te heet werd. We hadden de vorige avond afgesproken om de moto nog een laatste kans te geven en anders met een moto te gaan en Scott te voet en waar mogelijk met 2 op de moto. En jawel, nadat we hem 2 keer in gang hadden getrokken, lukte het Scott om zonder stil te vallen een paar kilometer te rijden. Dus met twee motos verder gegaan, heel erg op ons gemak en met slechts enkele verplichte haltes (wegens stilgevallen) terug tot op de highway geraakt. Die highway was de weg die we de dag ervoor al zo erg vonden, maar vergeleken met de kilometers die we verloren gereden waren best mee viel. Zo verder gesukkeld tot we aan een rivercrossing kwamen en ik de foute plek koos om over te steken. Gevolg, volledig ingezakt tot aan mijn uitlaat in de drassige rivierbodem. Scott was ondertussen wel overgeraakt maar had de moto vastgereden op de steile rivieroever. Weerom een redelijk uitzichtloze situatie, tot er twee Khmer langs kwamen die mits wat overredingskracht na een modderbad toch bleven om ons te helpen. Eerst met vereende krachten en veel gewroet mijn moto uit de rivierbodem gekregen en die tot op de verhoogde oever gereden, wat niet zo eenvoudig was. En dan: mijn moto boven, die van Scott beneden die niet startte en te steil en te hoog om hem erop te slepen met mijn moto. Maar tot onze verbazing reageerde hij plots weer op het indrukken van het startknopje. Een van de enige keren dat hij toch voldoende jus had om te starten, maar net op het moment dat het broodnodig was. Toen we rond 11u toe kwamen in Ta Seng, het dorpje waaruit we de dag voordien vertrokken waren, was het eerste wat ik deed dan ook 6 liter water kopen en een telefoon zoeken waarmee ik Nadia kon verwittigen dat ik nog niet lag te sterven in de rimboe.

Daarna nog 3u gereden over zandpistes tot de bewoonde wereld om s avonds terug in Siem Reap toe te komen en een welverdiende en dringende douche te nemen.




En daarna een koel, fris pintje open getrokken en Nadia eens goed vastgepakt toen ze thuiskwam.



Stef

4 opmerkingen:

Hilde zei

Quite an adventure!
Ik zie dat jullie het daar nog altijd goed hebben. Doe Nadia alvast de groeten. Spijtig dat ik jullie deze zomer gemist heb door mijn hernia-thuis-blijf-probleem. Maar volgende keer lukt t misschien wel.
Prettige feestdagen alleszins en probeer af en toe wat zonnestraaltjes door te sturen... 't is hier grijs!
grtjs

Anoniem zei

Hallo daar!
Jullie kennen me niet, maar ik ben Joni. Ben uit Brugge ( :)) en ga wellicht een tijdje naar siem reap verhuizen. Tis allemaal nog niet zeker en zo maar zou jullie al een vraagje willen stellen. Is het mogelijk daar een appartement te huren en zoja hoeveel zijn die huurprijzen zo? Ik had eentje gezien voor 45O dollar per maand maar das toch veel te veel niet? Ben deze zomer in Siem reap geweest en vindt het een zalig stadje! Leuke avonturen beleven jullie daar!

Manu en Lenny zei

Hey daar,
wij zijn ondertussen al een maand terug thuis en alles voelt weer als ervoor. Zoals jullie waarschijnlijk al gehoord hebben is t hier echt winter... sneeuw en vriestemp tot -20! Das wel wat anders he. IK heb ondertussen een job gevonden als laborante. En vind het best leuk.
Zo te zien gaat met jullie ook alles goed.

We wensen jullie voor 2009 veel geluk en een goede gezondheid!

groetjes
Lenny en Manu xxx

Anoniem zei

Bedankt voor de interessante informatie