dinsdag 25 september 2007

2e weekend PP



Het relaas van ons tweede weekend in Phnom Penh (vanaf nu PP). Ik was ’s morgens al met de bus vertrokken, omdat iedere keer met het vliegtuig gaan nogal stevig zou hakken in mijn klein maandbudget. Dat maakte ook dat ik nog een aantal dingen kon in gang steken (lampen laten maken, juiste afmetingen en aantallen doorgeven,..) terwijl Nadia ’s avonds zou vertrekken met het vliegtuig. Tsja, zij moest overdag natuurlijk nog werken en had de volgende dag vergadering met de collega’s in PP, dus daar was geen andere mogelijkheid.
Nadat de bestelling in gang gezet was, moest ik nog eens langs mijn garage. Ik had hen namelijk gevraagd om alle papieren voor mijn moto in orde te maken, maar ik moest nog wel langs de registratie om mijn papieren te regelen. Ze moesten immers zelf een foto maken van de nieuwe eigenaar om fraude te voorkomen. Ik met de kerel van de garage achterop naar dat gebouw, staat daar toch geen 300 man te wachten. Gelukkig kende mijn garagist de juiste mensen, wat maakte dat ik op nog geen 10 minuten overal door was gelopen, mijn pasfoto had laten maken en ze die in het register hadden bijgezet.
(Hier de foto van de pasfotoman.)
De dag erna bijna mijn tweede boete gekregen.Waar ze vorige keer een punt hadden, ik was toen afgeslagen waar duidelijk vermeld stond dat het niet mocht, wilden ze me deze keer beboeten omdat ik in panne gevallen was op een druk kruispunt en geen motorijbewijs had (mijn Belgisch konden ze niet lezen, ondanks de duidelijke tekeningen;-). Ik dus behoorlijk pissed, om het feit dat ze me bij het verhuurbedrijf een brommer zonder benzine mee gegeven hadden en dan nog eens een boete er boven op, van 20 dollar maar liefst. Deze keer dus het been stijf gehouden, zelfs toen ze dreigden me mee te nemen naar het commisariaat. Gevolg, na een kwartier was het nog 5 dollar ‘Beer money’en geen boete en nog eens 5 minuten later lieten ze me dan maar gewoon gaan.
En dan het shoppingvervolg.
Voor mensen die denken dat shoppen bij Ikea gelijk staat aan prutsen en zien of alles wel in de doos zit: ja, maar Ikea heeft er geen monopolie op. Het voordeel hier is: als je iets wil dan laat je het maken, het kost nog altijd nauwelijks iets en je kunt kiezen wat je wil. Het nadeel: verstaan ze wel wat je aan het uitleggen bent, want knikken doen ze sowieso en zelfs als ze het verstaan, krijg je dan wel wat je gevraagd hebt?
Zondagmiddag mochten we dus gaan halen wat we de vorige dagen besteld hadden.Wij met onze gehuurde mini-bus taxi de toer van PP aan het doen om alles op te pikken. Een lamp en een vaas van bij dé design-winkel in Phnom Penh, iets van een 20 lampen ( t zal echt niet veel schelen) van op de Russian market, 2 strakke nachtkastjes, 1 rieten rek, 2 rieten wasmanden, 1 tapijt en dan nog allerlei klein keukengerief en zakdoekdoosjes en dergelijke.
Het meeste wat we gevraagd hadden was ok, alleen zijn er een paar lampen waar foutjes in zitten en ontbrak er dus hier en daar wel een vijs, een lamp, een haakje,…. Maar het ergste en dat zal dan eerder mijn fout zijn zeker, ik ben er in geslaagd om bij het installeren van dit alles een deel van het huis zonder electriciteit te zetten en ik krijg het natuurlijk weer niet zelf opgelost. En dan begint de zoektocht naar een goeie elektrieker en liefst ook nog een slotenmaker, want het slot naar ons terras is kapot, wat maakt dat we daar moeilijk gebruik van kunnen maken. En natuurlijk is dat net de plaats waar we het meeste zitten.
En zo weet ik dus mijn tijd te vullen. En het begint nochtans te kriebelen om toerkes te doen, om te beginnen fotograferen,…
Maar we hebben nog wel wat tijd zeker?

Groeten,
Stef

1 opmerking:

Anoniem zei

hallo ihr lieben
sind noch immer in oesterreich
habe bei elfi auf dem computer nachgeschaut sehe dass es euch noch immer gut geht und stef schon einige abenteuer erlebt hat liebe gruesse von der ganzen familie und freunden in oesterreich
bussi mama